Το μέλλον… αναβάλλεται

0

Στην κρίσιμη περίοδο που διανύουμε θα ήταν καλό να γνωρίζουμε πού πατάμε και πού βρισκόμαστε. Να γνωρίζουμε τι είμαστε, να παραδεχόμαστε τι δεν είμαστε, να ξέρουμε τις αδυναμίες μας, να κατανοούμε τι μας παίρνει να λέμε και τι όχι.
Επειτα από δέκα χρόνια κρίσης, σε κάποιους κύκλους κυριαρχεί η αντίληψη ότι με τις πρόσφατες εκλογές επιστρέψαμε στην «κανονικότητα», χωρίς να είναι και κανείς βέβαιος τι ακριβώς σημαίνει αυτό.

Στο οικονομικό πεδίο, υπάρχει μία κάποια προσδοκία, έχουν γίνει κάποιες κινήσεις, όμως καλό να είναι να μην υπάρχουν αυταπάτες. Ό,τι και να συμβεί, τα πράγματα είναι πολύ απλά και την ίδια στιγμή πολύ δύσκολα: αν δεν αυξηθούν οι μισθοί και δεν μειωθεί η φορολογία, σε καμία κανονικότητα δεν επιστρέφουμε. Γύρω από την ουρά μας θα τρέχουμε και τίποτε δεν θα γίνεται.

Δεν είναι όμως μόνο η οικονομία.

Η νέα κυβέρνηση, που σε λίγο δεν θα είναι νέα πλέον, είναι γεγονός ότι δεν υποσχέθηκε τις τερατολογίες που είχε υποσχεθεί ο ΣΥΡΙΖΑ. Είχε όμως δώσει κάποια έμφαση σε μερικούς τομείς, τουλάχιστον σε επίπεδο εξαγγελιών.

Ενας από αυτούς είναι και η Παιδεία.

Η υπουργός Νίκη Κεραμέως έχει πει πολλά, είναι υπεδραστήρια, έχει συνεχή παρουσία στα ΜΜΕ και ξεκίνησε δυναμικά. Αναμένεται από εκείνην η μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση σε όλα τα πεδία και με βάση αυτό θα κριθεί.

Εν αναμονή αυτών και όσο ο αντίλαλος των εξαγγελιών ακούγεται ακόμη, η πρόσφατη έρευνα PISA 2018 του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης παρουσιάζει μία εικόνα θλιβερή για το επίπεδο των μαθητών και των μαθητριών στην Ελλάδα. Συνεπώς και για το εκπαιδευτικό σύστημα εν συνόλω.

Η έρευνα διεξάγεται σε 78 χώρες και τα ευρήματα και συμπεράσματά της παρουσιάστηκαν από τον οργανισμό έρευνας και ανάλυσης διαΝΕΟσις.

Στο πλαίσιο της έρευνας, χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες 15 ετών από σχολεία όλης της Ελλάδας και από άλλες 78 χώρες και περιοχές εξετάστηκαν σε κοινά θέματα σε τρία γνωστικά πεδία: μαθηματικά, φυσικές επιστήμες και κατανόηση κειμένου, το οποίο, σημειωτέον, ήταν το κύριο αντικείμενο.

Στόχος της έρευνας είναι η κριτική και αναλυτική αξιολόγηση της σκέψης των παιδιών, καθώς και της ικανότητάς τους να επεξεργάζονται έννοιες και δεδομένα, με στόχο την επιστημονική επίλυση προβλημάτων.

Η έρευνα δεν βασίζεται σε συγκεκριμένη διδακτέα ύλη. Στόχος της είναι να διαπιστώσει το αν και κατά πόσον οι μαθητές σήμερα είναι καταρτισμένοι ώστε να αντιμετωπίσουν της προκλήσεις της εποχής.

Οι έλληνες μαθητές και μαθήτριες λοιπόν, πήραν κάτω από τη βάση και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. Ανάμεσα στις 78 χώρες, κατετάγησαν 45οι  στα μαθηματικά (πέτυχαν μέσο όρο 451 μονάδες), 45οι  στις φυσικές επιστήμες (452 μονάδες) και 42οι στην κατανόηση κειμένου (457 μονάδες). Και στα τρία γνωστικά αντικείμενα οι έλληνες μαθητές και μαθήτριες υπολείπονται κατά πολύ του μέσου όρου των μαθητών των χωρών του ΟΟΣΑ.

Ειδικώς μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, η Ελλάδα βρίσκεται στην 24η θέση και ξεπερνά μόνο την Μάλτα, την Κύπρο, την Ρουμανία και την Βουλγαρία. Πρώτες στην κατάταξη είναι η Εσθονία, η Φινλανδία και η Ιρλανδία.

Την ίδια στιγμή, η Τουρκία βρίσκεται σε υψηλότερη θέση από την χώρα μας.

Με λίγα λόγια και ειδικώς επειδή το κύριο αντικείμενο της έρευνας ήταν η κατανόηση κειμένου, οι Ελληνες μαθητές αδυνατούν να αντιληφθούν και να επεξεργαστούν στοιχειωδώς βασικές έννοιες. Κοινώς, είναι αστοιχείωτοι, δεν ξέρουν τι τους γίνεται.

Η εικόνα αυτή ακυρώνει σχεδόν όλες τις προσδοκίες για το άλμα της χώρας προς το μέλλον.

Αποτυπώνει την απογοητευτική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η μέση εκπαίδευση στην χώρα και στην ουσία αλλάζει όλην την συζήτηση ως προς τις προτεραιότητες και τους χρόνους της όποιας μεταρρύθμισης.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και όλοι οι συναρμόδιοι καλό θα είναι να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη αυτά τα στοιχεία.

Κάθε άλλη συζήτηση παρέλκει και αν δεν υπάρξει η αναγκαία και επείγουσα παρέμβαση, όλες οι άλλες συζητήσεις για πρόοδο, ανάπτυξη και ευημερία θα είναι θλιβερά άκυρες.



Source link